preskoči na sadržaj

Osnovna škola Luka Sesvete

Vijesti iz života škole

Sunčev sustav

Autor: Željka Martan Buhin, 17. 12. 2014.

Početak 5. razreda bio je jako težak. Dobili smo puno novih predmeta, a među njima je bila i geografija. Bili smo uzbuđeni i imali malu tremu jer nismo poznavali ni profesoricu, a ni predmet. Profesorica nas je odmah na prvom satu upoznala s gradivom koje ćemo učiti i napomenula kako se možemo priključiti dodatnoj nastavi iz geografije. Već sljedeći sat počeli smo učiti o našoj planeti Zemlji. Svaki sat geografije je bio sve zanimljiviji pa smo se odlučili priključiti i dodatnoj nastavi. Posebno nas je zainteresiralo gradivo o svemiru, našoj galaksiji i Sunčevom sustavu. I tu počinje naša priča. 

Prva postaja koja nas je vodila prema izradi modela Sunčevog sustava bio je posjet izložbi 'Sunčev sustav' u Tehničkom muzeju u pratnji psihologa Damira Oštarčevića i profesorice Martina Božičević. Kustosica u muzeju nas je provela kroz izložbu. Najviše nas se dojmio model Sunčevog sustava. U muzeju smo, u sklopu radionice, dobili priliku izraditi model Sunca. Koristili smo žutu i narančastu akrilnu boju kako bi naše malo Sunce što više sličilo pravom, crnim smo flomasterom dodali Sunčeve pjege, a zatim smo pomoću tankih žica i crvene vrpce dodali efekt Sunčeve oluje.

Na sljedećem satu dodatne nastave razgovarali smo o svemu što smo vidjeli i naučili u muzeju, čitali smo kratke članke o Sunčevom sustavu skinutih sa NASA  - ine web - stranice i pogledali dokumentarni film o Sunčevom sustavu.

Na naredna tri sata dodatne nastave zabavljali smo se izradom plakata o Sunčevom sustavu pritom ponavljajući i proširujući svoje znanje o Sunčevom sustavu. Rezuckali smo slova, planete, fotografije, točkali zvijezde i crtali prijevozna sredstva (kao što su bicikl, automobil, avion, raketa...), a u praksi smo primijenili i tehniku za bojanje Sunca koju smo naučili u muzeju jer je njega trebalo nacrtati s obzirom da je puno veće od svih 8 planeta.

Profesorica nas je zamolila da za sljedeći sat ponesemo tempere, kistove, palete za miješanje boja i rekla nam da smo konačno spremni za zadnju fazu a to je izrada Sunčevog sustava čemu smo se veselili od prvog sata, bili smo podijelejni u grupe i svatko je dobio svoj zadatak.

Sljedećih 6 sati održalo se u učionici tehničkog, profesorica Ana Štefana Perjanec nam se također prodružila u izradi ovog modela. Na stolu nas je dočekalo 8 kuglica stiropora različitih veličina i jedna velika lopta, odmah smo shvatili kako je to naše 'Sunce'. Nije nam bilo teško odrediti ni koja je kuglica predstavljala koji planet. Najveća je sigurno Jupiter, najmanja Merkur, Neptun i Uran bili su iste veličine, isto kao i Venera i Zemlja (ali su na njoj bili nacrtani kontinenti) i preostali su samo Mars i Saturn. Uz pomoć posebnog ljepila i vode kaširali smo loptu. Prvo smo stavili dva sloja novinskog papira i jedan sloj običnog bijelog papira za printanje. Zatim smo ga ostavili da se osuši. Dok su jedni kaširali loptu drugi su se primili bojanja planeta. Kao predložak nam je poslužio plakat koji smo sami napravili. Kod svih planeta miješali smo akrilne boje s temperama. Planete kao što su Mars, Uran i Neptun nije bilo teško obojati. Za Mars smo crvenoj akrilnoj boji dodali malo crne kako bi dobili tamniju nijansu i obojali kuglicu, a zatim lagano tapkali kistom s crnom bojom kako bi što bolje dočarali izgled tog planeta. Za Uran smo koristili malo plave akrilne boje, zelenu, crnu i bijelu kako bi dbili tu zeleno – sivkastu nijansu. Neptun smo obojali u jednu nijansu plave, a zatim lagano tapkali kistom s tamnijom nijansom iste boje i na kraju dodali nekoliko bijelih linija. Merkur smo prvo obojali žutom akrilnom bojom i potom tapkanjem kistom nanijeli sloj sive. Za Veneru smo prvo pomiješali žutu akrilnu boju s malo narančaste tempere kako bi dobili tamniju nijansu kojom smo ju onda premazali, a onda tapkanjem nanosili sloj crveno – smeđe boje. Na Zemlji smo prvo obojali oceane, mora i jezera, a zatim smo uz pomoć satelitskih snimaka bojali kontinente. Kada je kaširana lopta bila dovoljno tvrda velikim kistom smo prešli preko nje nijansom tamnije žute i potom tapkali Sunce kistom s narančastom bojom. Najviše su nam muke zadali Jupiter i Saturn. Za Saturn smo izmješali tri različite nijanse boja. Prvo smo cijeli planet obojali mješavinom smeđe i sive boje, zatim smo istoj toj mješavini dodali puno bijele boje i time obojali većinu srednjeg dijela planeta i na kraju sa još svijetlijom nijansom obojali uži dio oko ekvatora. Od debelog sloja kartona uz pomoć profesorice iz tehničkog izrezali smo Saturnov prsten i obojali ga istom mješavinom boja. Za sam planet pričvrstili smo ga dugačkim čačkalicama i ljepilom. Za 'najšareniji' Jupiter smo koristili smeđu akrilnu boju, puno bijele boje i narančastu. Prvo smo svjetlo smeđom bojom obojali cijeli planet, zatim smo tu boju dodatno posvijetlili bijelom temperom i na kraju dodali narančaste i tamnije smeđe detalje.

Cijelo smo se vrijeme dobro zabavljali, učili, ali i poučavali. Proširili smo znanja o Sunčevom sustavu, a sve što smo naučili s radošću i nestrpljenjem smo prenosili profesorici iz tehničkog koija je uvijek bila puna pitanja. Jedan od najkomičnijih trenutaka je bio kada je profesorica iz geografije izvadila sušilo za kosu (kako bi njime što brže osušili boju) a jedna je naša prijateljica pitala: 'Što ćemo otvoriti frizerski salon?'.  Ali sve što je lijepo kratko traje. Tako je i našem timskom radu morao doći kraj. Trebalo je postaviti Sunčev sustav postaviti na mjesto koje ga je čekalo u učionici, a koje je pripremio naš domar Mladen Rešetar. Četiri su kukice zabijene u strop i međusobno povezane čvrstom žicom. Sunce je postavljeno prvo na prvu kukicu za koju je zavezano čvrstom žutom žicom koju smo prvo omotali oko njega. Za planete smo koristili čvrsti konac i špenadle. Zavezali bi konac oko špenadle i zapiknuli je u planet malo dalje od pola, zatim bi u sam pol dopola zapiknuli još jednu špenadlu i oko koje smo također dvaput zavezali istu nit konca i do kraja ju zapiknuli u planet i zatim po potrebi dodali još špenadli između prve dvije. Nakon Sunca na zadnju smo kukicu postavili Neptun, u sredinu smo posatvili Jupite, a zatim sve ostale planete krenuvši od Jupitera. Naš je domar strpljivo stajao na ljestvama i slušao naše upute: 'Malo gore, još malo, ne ipak malo dolje...'

Bili smo jako ponosni kada smo vidjeli kako je rezultat našeg rada i truda konačno na svom mjestu i veseli nas što će služiti u poučavanju sadašnjih, ali i budućih petaša.

Mi se i dalje veselimo svakom satu dodatne nastave, a naš sljedeći 'projekt' su pripreme za natjecanje iz geografije.

 

Sarah Arneri 5.c

Marin Krajinović 5.c

Katarina Grilec 5.d

Ines Kovačić 5.d

 

Učenici koji su sudjelovali u izradi plakata i modela Sunčevog sustava:

Petar Šalamun 5.a                   Sara Đurendić 5.c                     Katarina Grilec 5.d 

Katarina Žunić 5.d

Ivan Srbljinović 5.a                   Roko Jakoša 5.c                         Ines Kovačić 5.d

Lucija Đumić 5.b                      Marin Krajinović 5.c                  Božo Lauš 5.d

Karla Galešić 5.b                      Stjepan Turčić 5.c                      Antonio Martić 5.d            

Irina Koledić 5.b                       Filip Bičanić 5.d                          Nina Smetko 5.d

Lucija Lubina 5.b                      Gorana Cvek 5.d                        Korina Šibenik 5.d

Sarah Arneri 5.c                       Gabrijela Džalto 5.d                   Josip Vedriš 5.d




RASPORED ZVONA

JELOVNIK

   

PRATITE NAS NA INSTAGRAMU

PRATITE NAS NA FACEBOOK-u

NAŠ YOUTUBE KANAL

eTwinning

Tražilica
Korisne poveznice
CMS za škole logo
Osnovna škola Luka Sesvete / Otona Ivekovića 16, HR-10360 Zagreb-Sesvete / www.os-luka-sesvete.skole.hr / ured@os-luka-sesvete.skole.hr
preskoči na navigaciju